Connect with us

Fapt divers

Destinații de weekend: Transalpina

Inițial, s-a numit „Poteca Dracului”

Published

on

Începuturile acestui drum sunt neclare. Unele surse susțin că a fost construit prima dată de legiunile romane în timpul ranca-1războaielor cu dacii, motiv pentru care pe hărțile de istorie este trecut sub denumirea de „coridorul IV strategic roman”. Există și o legendă locală care spune că, la sfârșitul secolului XVIII și la începutul secolului XIX, fiecare familie a participat la construirea unei porțiuni din acest drum, în funcție de posibilitățile fizice și financiare ale sale.

Potrivit altor surse, șoseaua a fost refăcută și pietruită de germani în timpul Primului Război Mondial, însă, din rațiuni militare, a fost foarte puțin folosită.

Cert este că acest traseu, cunoscut ca „Poteca Dracului”, a fost inițial o potecă de munte, folosită de către păstorii din Mărginimea Sibiului pentru a traversa munții cu turmele de oi în Țara Românească. ranca-0 

Având în vedere învățămintele din Primului Război Mondial, regele Carol al II-lea a dorit să aibă la dispoziție un drum strategic pentru artileria montană trasă de cai care să poată fi parcurs de trupele care se mișcau între Valahia și Transilvania. La inaugurarea drumului, în anul 1939, a participat și regele Carol al II-lea, însoțit de viitorul rege Mihai I, precum și primul-ministru Gheorghe Tătărescu și soția sa Arethia. Aceștia au parcurs întregul traseu al drumului la bordul unei mașini de teren, la volan aflându-se chiar regele Carol al II-lea. După inaugurare, drumul a fost cunoscut sub denumirea de „Drumul Regal” sau „Drumul Regelui”, care a înlocuit denumirea populară de „Poteca Dracului”.

Drumul a mai fost reabilitat în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, când germanii aveau nevoie de această cale de acces din motive militare.

ranca-2După Revoluția din decembrie 1989 drumul nu a mai fost întreținut, o parte a zidurilor de sprijin au fost stricate, piatra fiind furată și utilizată la realizarea fundațiilor unor vile construite la Rânca.

Lucrările Transalpinei au început efectiv în 2009, investiția licitată ridicându-se la 1,3 miliarde de lei. Șoseaua a fost dată parțial în circulație în 2010, lucrările încetând în 2013.

Începând cu data de 15 august 2015, Transalpina a fost deschisă oficial circulației rutiere și pe porțiunea dintre Rânca și Obârșia Lotrului, regimul juridic al drumului continuând să fie „Drum în lucru”, pe care se circulă, doar pe timp de zi, în regim de șantier.

Foto: Dan Păsărin