Ascultă Radio România Oltenia - Craiova Live

Reducerea consumului de sare poate aduce beneficii pentru inimă

Reducerea consumului de sare poate aduce beneficii pentru inimă

Publicat de Cosmin Meca, 13 aprilie 2022, 10:28

În ultimul secol, persoanelor cu inima slabă li s-a spus să reducă aportul de sare, dar până acum nu au existat prea multe dovezi științifice în spatele acestei recomandări.

Cel mai mare studiu clinic care a analizat reducerea sodiului și insuficiența cardiacă a raportat rezultatele simultan în The Lancet și la cea de-a 71-a Sesiune Științifică Anuală a Colegiului American de Cardiologie, iar concluziile au fost împărțite.

Deși reducerea aportului de sare nu a dus la mai puține spitalizări sau decese pentru pacienții cu insuficiență cardiacă, cercetătorii au constatat o îmbunătățire a simptomelor, cum ar fi oboseala și tusea, precum și o mai bună calitate generală a vieții.

„Nu mai putem face o recomandare generală pentru toți pacienții și să spunem că limitarea aportului de sodiu va reduce șansele fie de a muri, fie de a fi spitalizat, dar putem spune că ar putea îmbunătăți calitatea generală a vieții”, a declarat autorul principal Justin Ezekowitz, profesor la Facultatea de Medicină și Stomatologie a Universității din Alberta.

Cea mai mare parte a sodiului, ascunsă în alimentele procesate

Cercetătorii au urmărit 806 pacienți din 26 de centre medicale din Canada, Statele Unite, Columbia, Chile, Mexic și Noua Zeelandă. Toți sufereau de insuficiență cardiacă, o afecțiune în care inima devine prea slabă pentru a pompa sângele în mod eficient.

Pacienții din ramura de consiliere nutrițională a studiului au primit sugestii de meniuri concepute de nutriționiști, folosind alimente din regiunea lor și au fost încurajați să gătească acasă fără a adăuga sare și să evite ingredientele cu conținut ridicat de sare. Cea mai mare parte a sodiului este ascunsă în alimentele procesate, a precizat Ezekowitz.

„Tot ce se află într-o pungă sau într-o cutie de conserve conține mai multă sare decât ați crede”

„Regula generală este că tot ceea ce se află într-o pungă sau într-o cutie de conserve conține, în general, mai multă sare decât ați crede”, a spus Ezekowitz, potrivit MedicalXpress.

Consumul de sodiu a fost de 1.500 de miligrame pe zi – sau echivalentul a aproximativ două treimi dintr-o linguriță de sare -, care este limita recomandată de Health Canada pentru majoritatea canadienilor, indiferent dacă au sau nu insuficiență cardiacă.

Înainte de studiu, pacienții consumau în medie 2.217 mg pe zi, adică puțin sub o linguriță. După un an de studiu, grupul de îngrijire obișnuită a consumat în medie 2.072 mg de sodiu pe zi, în timp ce cei care au primit îndrumare nutrițională au consumat 1.658 mg pe zi, o reducere semnificativă.

Cercetătorii au comparat ratele de deces și de spitalizare cardiovasculară în cele două grupuri de studiu, dar nu au găsit nicio diferență semnificativă din punct de vedere statistic.

Pacienții cu insuficiență cardiacă, sfătuiți să reducă sarea

Ei au găsit îmbunătățiri considerabile pentru grupul cu conținut scăzut de sodiu, folosind trei instrumente diferite de evaluare a calității vieții.

Ezekowitz a declarat că va continua să sfătuiască pacienții cu insuficiență cardiacă să reducă sarea, dar acum va fi mai clar cu privire la beneficiile așteptate. În plus, îi îndeamnă pe clinicieni să recunoască faptul că schimbările alimentare pot fi o intervenție utilă pentru unii dintre pacienți.

Echipa va face cercetări suplimentare pentru a izola un marker din sângele pacienților care au beneficiat cel mai mult de dieta săracă în sodiu, cu scopul de a putea oferi în viitor rețete alimentare individuale mai bune.

De asemenea, cercetătorii vor urmări pacienții din cadrul studiului la 24 de luni și la cinci ani pentru a determina dacă se obțin și alte beneficii pe termen lung.

sursa: descopera.ro

Etichete:
CDC investighează un focar de Salmonella legat de ardei jalapeño
Sănătate & Life Style joi, 6 august 2026, 10:59

CDC investighează un focar de Salmonella legat de ardei jalapeño

CDC și FDA investighează un focar de Salmonella Javiana care ajunsese, la actualizarea din 5 august, la 345 de cazuri în 27 de state americane. 36...

CDC investighează un focar de Salmonella legat de ardei jalapeño
Copenhagen Fashion Week testează moda circulară cu haine realizate din stocuri rămase
Sănătate & Life Style miercuri, 5 august 2026, 10:43

Copenhagen Fashion Week testează moda circulară cu haine realizate din stocuri rămase

Ganni și proiectul de design Stem au prezentat la Copenhagen Fashion Week o colaborare care transformă materiale rămase din stocurile Ganni în...

Copenhagen Fashion Week testează moda circulară cu haine realizate din stocuri rămase
Adolescenții au nevoie, în general, de 8–10 ore de somn
Sănătate & Life Style miercuri, 5 august 2026, 10:42

Adolescenții au nevoie, în general, de 8–10 ore de somn

Un comentariu medical publicat în JAMA readuce în atenție deficitul de somn în rândul adolescenților. Recomandările organizațiilor...

Adolescenții au nevoie, în general, de 8–10 ore de somn
Canicula nu înseamnă doar disconfort: ce se întâmplă cu organismul la temperaturi extreme
Sănătate & Life Style miercuri, 5 august 2026, 10:41

Canicula nu înseamnă doar disconfort: ce se întâmplă cu organismul la temperaturi extreme

În contextul temperaturilor foarte ridicate din Oltenia și din mare parte a Europei, Organizația Mondială a Sănătății avertizează că...

Canicula nu înseamnă doar disconfort: ce se întâmplă cu organismul la temperaturi extreme
Sănătate & Life Style marți, 4 august 2026, 10:18

Postul intermitent poate ajuta unele persoane, dar momentul meselor nu este singurul factor important

Un studiu privind alimentația limitată la anumite intervale ale zilei sugerează că unele grupuri au menținut o scădere ponderală mai mare...

Postul intermitent poate ajuta unele persoane, dar momentul meselor nu este singurul factor important
Sănătate & Life Style marți, 4 august 2026, 10:17

O alimentație sănătoasă nu înseamnă un meniu universal

Organizația Mondială a Sănătății definește alimentația sănătoasă prin patru principii: adecvare, echilibru, moderație și diversitate....

O alimentație sănătoasă nu înseamnă un meniu universal
Sănătate & Life Style marți, 4 august 2026, 10:12

Ordinea nașterii este asociată cu unele diferențe de sănătate, dar nu stabilește destinul medical

Un studiu populațional amplu a analizat relația dintre ordinea nașterii și 569 de afecțiuni. Cercetătorii au folosit aproximativ 1,6 milioane...

Ordinea nașterii este asociată cu unele diferențe de sănătate, dar nu stabilește destinul medical