Senat/ Moţiune împotriva ministrului Educației, Daniel David
Moţiunea, intitulată 'În loc de instrucţie şi excelenţă, umilinţă şi dresaj', semnată de 38 de senatori din opoziţie, va fi dezbătută şi votată luni.
Publicat de Lica Simona, 10 septembrie 2025, 15:01
‘Educaţia a ajuns copilul ilegitim al Guvernului, rodul unei alianţe politice dăunătoare, care împinge România spre un viitor sumbru. (…) Legea 141/2025, adoptată prin asumarea răspunderii, fără dezbatere parlamentară, reprezintă cel mai brutal atac asupra educaţiei din ultimii ani. Pachetul de măsuri promovat de domnul David are consecinţe catastrofale asupra calităţii educaţiei şi asupra stabilităţii profesiei didactice. Majorarea normei didactice de la 18 la 20 de ore/săptămână fără o creştere salarială corespunzătoare reduce drastic timpul disponibil pentru pregătirea orelor, corectarea testelor, relaţia cu părinţii şi formarea profesională. Această măsură forţează profesori titulari să preia ore în mai multe şcoli, unii ajungând să presteze chiar şi în şapte unităţi diferite, făcând naveta pe distanţe lungi din banii proprii. Cine le decontează aceste cheltuieli?’, se mai arată în textul moţiunii.
Iniţiatorii atrag atenţia că sindicatele estimează dispariţia a peste 15.000 de posture, prin neprelungirea contractelor profesorilor suplinitori şi a titularilor cu normă redusă, ceea ce reprezintă o ‘concediere mascată’ a zeci de mii de specialişti dedicaţi, cu grade didactice şi ani de vechime.
Ei deplâng reducerea fondului pentru burse şi situaţia elevilor din mediul rural, care sunt obligaţi să parcurgă distanţe mari pentru a ajunge la şcoală, ceea ce ‘creşte riscul abandonului şcolar’.
Semnatarii moţiunii evidenţiază că motivul invocat pentru măsurile adoptate – reducerea deficitului – aduce, potrivit Consiliului Fiscal, o economie de 0,02% din PIB, adică 378 de milioane de lei.
Propunerile iniţiatorilor moţiunii sunt: anularea imediată a măsurilor care vizează învăţământul preuniversitar şi superior, restaurarea statutului respectabil al profesorilor şi stoparea ‘derapajelor ideologice’ în curricula şcolară, finanţarea educaţiei către pragul minim de 6% din PIB, dialog cu toate părţile implicate.
Sursa: Agerpres