15 lucruri mai puțin știute despre Alien
Publicat de Cosmin Meca, 1 mai 2017, 16:00
Ridley Scott a lansat în 1979 una dintre cele mai de succes francize SF din toate timpurile cu Alien, un terifiant SF rămas drept o creație de referință în istoria filmului. Mai multe continuări au menținut în memoria fanilor seria, de-a lungul timpului; cea mai recentă peliculă legată de aceasta este prequel-ul lui Scott din 2012, Prometheus.
Cineastul a revenit cu o abordare incitantă a întâlnirii dintre omenire și rasa de xenomorfi, despre care vom afla mai multe în Alien: Covenant (filmul care a pus, indefinit, pe tușă, un sequel direct al lui Aliens pregătit de Neill Blomkamp). Cum însă Scott și-a gândit noile producţii din serie astfel încât toate „drumurile” (trimiterile) să ducă la primul Alien, am pus filmul pe lista „de revăzut” şi i-am alăturat, ca preludiu, câteva informații inedite de producţie.Filmul lui Ridley Scott din 1979 a rămas în inima fanilor un clasic de referință al subgenului horror SF, ne relateaza cinemagia.ro
Prima versiune a scenariului a primit titlul Star Beast, însă Dan O’Bannon nu a fost nicio clipă mulţumit de acesta. Abia după ce a recitit scenariul de mai multe ori şi a observat de câte ori se repetă cuvântul “Alien”, şi-a dat seama care este titlul perfect – funcţiona atât ca substantiv, cât şi ca adjectiv, şi nu mai fusese folosit până atunci.
O’Bannon lucrase la scenariul (a avut şi un rol) comediei lui John Carpenter din 1974, Dark Star. Filmul nu a avut succes, aşa că scenaristul s-a gândit că e mai uşor să faci oamenii să se teamă decât să râdă. De aici a pornit ideea pentru Alien.
Facehugger-ul trebuia să aibă culoarea verde, însă O’Bannon a fost cel care, atunci când a văzut modelul creaturii şi a observat cât de original este tonul pielii – asemănător cu cel al pielii umane – a insistat să nu mai fie vopsit.
Costumele spaţiale purtate de Tom Skerritt, John Hurt şi Veronica Cartwright erau voluminoase şi greoaie, căptuşite cu nailon, fără găuri pentru respirat sau condens.
Cum actorii lucrau sub luminile puternice ale reflectoarelor din studio, iar temperatura acestora creştea adesea peste 38 de grade Celsius, leşinau mai tot timpul.
Abia după ce copiii lui Ridley Scott şi ai directorului de imagine Derek Vanlint au folosit costumele şi au leşinat şi ei, au fost făcute unele modificări ale acestora.
5. Scenele de sex
Într-o versiune de început a scenariului exista o scenă de sex între Ripley şi Dallas, care nu a mai fost realizată. La fel – pe bună dreptate – s-a renunţat la o scenă în care xenomorf-ul devenea atras sexual de Ripley.
Scott a povestit că în scena în cauză, după ce Ripley s-ar fi ascuns într-un dulap, extraterestrul ar fi găsit-o şi ar fi privit-o prin uşa de sticlă. Acesta ar fi început apoi să îşi pipăie corpul, comparându-l cu cel al lui Ripley.
6. Surse de inspirație
Ridley Scott a numit trei filme care i-au servit drept sursă de inspirație pentru Alien. Star Wars: Episode IV – A New Hope şi 2001: A Space Odyssey pentru felul în care au prezentat spaţiul şi The Texas ChainSaw Massacre pentru abordarea scenelor horror.
7. Pregătirea rolului
Potrivit declarațiilor actorului de culoare Yaphet Kotto, Scott i-a cerut să o enerveze cât mai mult pe Weaver înaintea filmărilor, astfel încât să existe o tensiune evidentă între personajele lor, care să fie imortalizată. Kotto a regretat acest lucru, deoarece o plăcea pe Weaver.
8. Sânge acid
A fost ideea designer-ului de concept Ron Cobb ca din extraterestru să se scurgă acid. S-a întâmplat după ce, într-o discuţie cu scenaristul, acesta nu a putut găsi un motiv pentru care echipajul lui Nostromo nu ar fi putut, pur si simplu, să împuște îngrozitoarea creatură.
9. Rolul extraterestrului
Bolaji Badejo, cel care a îmbrăcat în film costumul de Alien, era un artist grafic nigerian pe care unul dintre directorii de casting l-a descoperit într-un bar. Avea peste 2 metri, exact ceea ce le trebuia realizatorilor. A fost trimis la ore de Tai Chi şi Mime pentru a învăţa cum să se mişte cât mai încet.
10. Realizarea Xenomorfului
Capul xenomorfului a fost realizat pornind de la un craniu uman adevărat. Secrețiile au fost redate folosind jeleuri, iar tendoanele fălcilor sunt făcute din bucăţi de prezervativ.
Un suport special a trebuit să fie construit pentru actorul care a îmbrăcat costumul extraterestrului – nu putea sta pe un scaun obișnuit din cauza cozii.
Pe de altă parte, Badejo nu putea lua pauze de masă alături de restul actorilor – Scott dorea ca aceștia să dezvolte o teamă reală față de arătarea înfățișată de impozantul nigerian.
11. „You are my lucky star”
A fost ideea lui Weaver să cânte „You are my lucky star” în timp ce se pregătea să scape de xenomorf.
Ridley Scott a povestit apoi ce critici a trebuit să suporte din partea studioului, pentru că drepturile de utilizare ale cântecului au fost prea scumpe…
12. Ouă extraterestre
În jur de 120 de ouă extraterestre au fost construite pentru camera descoperită în interiorul misterioasei nave spaţiale prăbuşite şi investigate de echipajul lui Nostromo.
Interiorul acestora conţinea inimă, maţe şi stomac de vită.
Coada Facehugger-ului a fost realizată din intestin de oaie, iar miscările embrionare văzute înainte ca noua creatură să țâșnească au fost făcute chiar de Ridley Scott, care şi-a mişcat, în interior, mâinile acoperite de mănuşi.
13. „Umplutura” extratereştrilor
Facehugger-ul căruia Ash îi face autopsia a fost construit din carne de peşte şi scoici, dar şi rinichi de oaie – folosite pentru a recrea organele interne.
Desenele iniţiale ale lui H.R. Giger au alertat vameşii. Scenaristul a trebuit apoi să explice poliţiei că erau schiţe ale unui film de groază.
O altă „umplutură” deloc atrăgătoare a conţinut-o capul robotului Ash – spaghete, caviar ieftin şi inele de ceapă.
14. Nostromo
Nava spaţială comercială Nostromo şi-a primit numele după un roman al lui Joseph Conrad.
Naveta de transport a fost numită Narcissus, după numele unei alte cărţi a acestuia – The Nigger of the ‘Narcissus’: A Tale of the Sea.
Inspiraţia din opera lui Conrad a continuat şi în Aliens – numele de Sulaco a venit de la un oraş din Nostromo. Scott este un mare fan al autorului. Filmul său din 1977, The Duellists, este adaptarea povestirii The Duel: A Military Story.
15. Contracandidaţi
Harrison Ford a refuzat rolul Căpitanului Dallas, în vreme ce Meryl Streep rămăsese în cursă, alături de Weaver, pentru rolul lui Ripley.
Veronica Cartwright a dat şi ea audiţie pentru Ripley, însă nu şi-a dat seama că o va interpreta pe Lambert decât atunci când a ajuns în Londra pentru proba costumelor. Sigourney a fost ultima distribuită dintre actorii principali.