️️ 🍂️️ 💝 ️️ 🌟
Connect with us

Fapt divers

Avioanele devin prea grele și nu vor mai putea decola. De ce se întâmplă asta?

Published

on

Din cauza creșterii temperaturii planetei, avioanele devin prea grele pentru a putea decola de pe anumite aeroporturi, prezentând încă o provocare pentru aviația civilă.

Și pe măsură ce valurile de căldură devin mai dese, problema s-ar putea extinde la mai multe zboruri, forțând companiile aeriene să lase pasagerii la sol.

„Provocarea de bază cu care se confruntă orice aeronavă atunci când decolează este că avioanele sunt foarte grele, iar gravitația vrea să le țină pe sol. Pentru a depăși gravitația, acestea trebuie să genereze portanță, care este atmosfera care împinge avionul în sus”, spune Paul Williams, profesor de științe atmosferice la Universitatea Reading, din Marea Britanie.

„Portanța depinde de mai mulți factori, dar unul dintre cei mai importanți este temperatura aerului; pe măsură ce aerul se încălzește, acesta se dilată, astfel încât numărul de molecule disponibile pentru a împinge avionul în sus este redus”, explică Williams.

Avioanele au cu 1% mai puțină portanță cu fiecare 3 grade Celsius de creștere a temperaturii, a spus profesorul, citat de CNN.

„De aceea, avioanele devin prea grele pentru a putea decola atunci când se înregistrează temperaturi extreme, iar în anumite condiții și mai extreme, decolarea devine absolut imposibilă”, a spus el.

Avioanele devin prea grele pentru a putea decola

Problema afectează în special aeroporturile de la mare altitudine (unde aerul este deja în mod natural mai rarefiat) și pe cele cu piste scurte, care le oferă avioanelor mai puțin spațiu de accelerare. Potrivit lui Williams, dacă un avion necesită 2 kilometri de pistă la 20 de grade Celsius, va necesita 2,5 km la 40 de grade.

Williams și echipa sa au studiat date istorice de la 10 aeroporturi din Grecia, toate fiind caracterizate de temperaturi ridicate de vară și piste scurte. Ei au descoperit o încălzire de 0,75 de grade pe deceniu, începând cu anii 1970.

„De asemenea, am observat o scădere a vântului din față de-a lungul pistei, cu 2,3 noduri pe deceniu. Vântul din față este benefic pentru decolare și există unele dovezi că schimbările climatice cauzează ceea ce se numește ‘calmare globală’, adică vânturile par să încetinească”, a spus Williams.

Apoi, echipa a pus temperaturile și vântul din față într-un calculator de performanță la decolare a aeronavelor pentru o varietate de tipuri diferite de aeronave, inclusiv Airbus A320, unul dintre cele mai populare avioane din lume.

Ce înseamnă pentru utilizatori faptul că avioanele devin prea grele?

„Ceea ce am constatat a fost că greutatea maximă la decolare a fost redusă cu 127 de kilograme în fiecare an, asta înseamnă aproximativ greutatea unui pasager cu o valiză; adică în fiecare an poate fi transportat cu un pasager mai puțin”, spune profesorul.

De la introducerea sa, în 1988, și până în 2017, A320 a avut parte de o reducere a greutății maxime la decolare de peste 3.628 de kilograme pe Aeroportul Național Chios Island, principalul aeroport din studiu, care are o lungime a pistei de puțin sub 1.500 de metri.

City Airport din Londra, în districtul financiar al capitalei Marii Britanii, are, de asemenea, o pistă de sub 1,5 km lungime. În timpul unui val de căldură din 2018, mai mult de 10 zboruri au fost forțate să lase pasagerii la sol pentru a decola în siguranță. Într-unul dintre zboruri, 20 de persoane au fost lăsate la sol.

În 2017, zeci de zboruri au fost anulate complet în câteva zile pe Aeroportul Phoenix Sky Harbor, din SUA, deoarece temperaturile au ajuns la 48,8°Celsius, ceea ce este peste temperatura maximă de operare pentru multe avioane de pasageri.

Un studiu de la Universitatea Columbia prognozează că, până în 2050, o aeronavă tipică cu corp îngust precum Boeing 737 va suferi restricții de greutate crescute cu între 50% și 200% în timpul lunilor de vară, la patru aeroporturi majore din SUA: La Guardia, Aeroportul Național Reagan, Denver International. și Sky Harbor.

Ce soluții sunt posibile?

Din fericire, companiile aeriene nu sunt neputincioase în această problemă.

„Sunt o mulțime de soluții disponibile. Una dintre ele ar fi să programeze plecări departe de cea mai fierbinte parte a zilei, operând mai multe plecări dimineața devreme și seara târziu, care este o tactică deja folosită în zone fierbinți precum Orientul Mijlociu”, spune Williams.

Avioanele mai ușoare sunt, de asemenea, mai puțin afectate de problemă, astfel încât acest lucru ar putea accelera adoptarea materialelor compozite, cum ar fi fibra de carbon pentru corpurile avioanelor, spune Williams.

Între timp, producători precum Boeing oferă deja o opțiune pentru unele dintre aeronavele lor, pentru companiile aeriene care intenționează să le folosească la scară largă în aeroporturi de la altitudine mare și la temperaturi ridicate. Opțiunea oferă forță suplimentară și suprafețe aerodinamice mai mari pentru a compensa pierderea portanței, fără modificarea autonomiei sau a capacității de pasageri.

O abordare mai drastică ar fi prelungirea pistelor, deși acest lucru ar putea să nu fie posibil la toate aeroporturile.

Problema este mai mică în prezent, dar se va înrăutăți

În unele cazuri, în care niciuna dintre aceste soluții nu este aplicabilă, pasagerii vor trebui pur și simplu să renunțe la locurile lor. Dar, spune Williams, aceasta va rămâne o problemă de nișă pentru viitorul apropiat, cel puțin: „Se întâmplă rar ca oamenii să fie lăsați la sol din aeronave pentru că este prea cald; aceste cazuri vor rămâne rare. Cele mai multe avioane nu ajung niciodată la greutatea maximă de decolare, așa că această problemă va apărea în cazuri marginale, în special la aeroporturi cu piste scurte, aflate la mare altitudine și vara”, spune el.

Cu toate acestea, viitorul pe termen lung poate fi mai dificil, adaugă el: „Nu cred că va fi o durere de cap majoră pentru industrie, dar cred că dovezile că problemele se vor înrăutăți sunt puternice”.

sursa: descopera.ro

Continue Reading

Fapt divers

Fascinanta călătorie în jurul lumii a lui Fernando Magellan a fost una dintre marile provocări ale omenirii

Fernando Magellan (în unele surse, Ferdinand Magellan) a rămas cunoscut în istorie ca fiind primul explorator european care condus o expediție în jurul lumii, primul care a descoperit o cale de acces din Atlantic către „Marea Sudului a lui Balboa” (Pacificul) prin periculoasa strâmtoare din Țara de Foc și primul care s-a încumetat să traverseze imensa și pustia întindere de apă a oceanului Pacific.

Published

on

Fernando Magellan (în unele surse, Ferdinand Magellan) a rămas cunoscut în istorie ca fiind primul explorator european care condus o expediție în jurul lumii, primul care a descoperit o cale de acces din Atlantic către „Marea Sudului a lui Balboa” (Pacificul) prin periculoasa strâmtoare din Țara de Foc și primul care s-a încumetat să traverseze imensa și pustia întindere de apă a oceanului Pacific.

La 28 noiembrie 1520, exploratorul portughez Ferdinand Magellan a trecut prin strâmtoarea de la sudul Americii de Sud, care-i poarta numele.

Exploratorul portughez Fernando Magellan (1480-1521) a pornit din Spania în anul 1519, cu o flotă de doar cinci corăbii, pentru a găsi un traseu maritim prin vest către Insulele Mirodeniilor. În decursul călătoriei sale, Magellan a trecut prin strâmtoarea care-i poartă azi numele devenind primul om care a înconjurat planeta pe mări şi oceane.

Pe data de 10 august 1519, Fernando Magellan a preluat comanda flotei de caravelle intitulată Armada De Mollucas. Magellan comanda nava Trinidad, find urmat de alte patru vase: San Antonio, Concepcion, Victoria şi Santiago. Expediţia s-a dovedit a fi peste măsură de lungă şi anevoioasă, doar Victoria întorcându-se trei ani mai tărziu, cu un echipaj de doar 18 oameni din cei 270 îmbarcaţi iniţial pe cele cinci corăbii.

Peste circa 5 săptămâni, flota ajugea în America de Sud. Trei corăbii au navigat spre sud în căutarea unei ipotetice strămtori, care să le permită trecerea în Oceanul Pacific. Flota a acostat în San Julian, unde echipajul s-a răsculat împotriva sa, în ziua de Paşti a anului 1529. Magelan a reuşit înăbuşirea revoltei, fiind obligat să-l execute pe unul dintre căpitanii adjuncţi. Între timp, navigatorul portughez a trimis nava Santiago înainte pentru a explora ruta maritimă aleasă. Doar că Santiago s-a scufundat în urma unei furtuni. Cinci luni mai târziu, când sezonul furtunilor părea să se fi domolit, Magellan şi corăbiile rămase au părăsit portul San Julian.

Pe data de 21 octombrie 1520 Fernando Magellan a traversat strâmtoarea care-i poartă şi astăzi numele. Trecerea prin strâmtoare s-a dovedit a fi periculoasă, mulţi marinari continuând să protesteze. Atunci, echipajul de pe San Antonio s-a răsculat şi s-a îndreptat înapoi spre Spania.

Magellan rămăsese doar cu trei corăbii. Căpitanul şi-a continuat drumul, astfel încât în luna noiembrie a aceluiaşi an, el şi oamenii săi erau primii europeni care vedeau Oceanul Pacific, pe care însăşi Magellan l-a botezat Pacifico, în amintirea apelor sale calme şi relativ liniştite comparativ cu periculosul Atlantic.

sursă: descopera.ro

Continue Reading

Fapt divers

De ce bărbații îmbătrânesc mai repede decât femeile?

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Petre Ispirescu – Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Un meteorit prăbușit în Marea Britanie dezvăluie originile apei de pe Pământ

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Răcelile NU se tratează cu antibiotice

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Evenimente

Țigările electronice produc leziuni pulmonare!

Fumătorii de țigări electronice și tutun încălzit au pe plămâni leziuni similare cu cele de la COVID

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Suntem 8 miliarde!

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Povestea omului care va trăi 1.000 de ani și a miliardarilor care se visează nemuritori

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

%d blogeri au apreciat: