Connect with us

International

CE: prețurile de transport diferite, pentru aceeași activitate în același loc, nu reprezintă o problemă de concurență

Published

on

Comisia Europeană (CE) a răspuns Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) că structura costurilor și rentabilitatea fiecărui operator de transport rutier sunt determinate de mai mulți factori care depind, parțial, de performanța activității și de alegerile fiecărui operator și, prin urmare, sunt în afara domeniului de intervenție al Comisiei, și că prețurile de transport diferite oferite operatorilor de transport rutier, pentru aceeași activitate în același loc, nu reprezintă o problemă de concurență, informează un comunicat al UNTRR.

Răspunsul Comisiei Europene vine în contextul în care UNTRR a cerut deschiderea unei investigații în ceea ce privește diferențele dintre tarifele de transport plătite operatorilor de transport de marfă din Est și Vest, pentru aceeași activitate în același loc.

Astăzi, pentru aceeași operațiune de transport în vestul UE, transportatorii din est sunt plătiți sub 1 euro pe km, în timp ce transportatorii occidentali primesc 1,5 euro pe km. UNTRR a solicitat Comisiei Europeane să investigheze diferențele semnificative între tarifele pentru aceleași servicii în același loc, întrucât companiile occidentale sunt plătite cu 50% mai mult decât companiile estice. Ideea de a avea salarii egale ar putea fi acceptată de operatorii de transport rutier, cu condiția ca și costul acestora să fie acoperit. Dar abordarea este, în cazul angajaților, aceeași plată pentru aceeași muncă în același loc, în timp ce pentru companii, autoritățile europene sunt în favoarea unei piețe libere „sălbatice”.

În răspunsul către UNTRR, Comisia consideră faptul că prețurile din diferite țări diferă nu indică neapărat o problemă de concurență și că în contextul pilonului social și de piață al Pachetului Mobilitate I, CE a propus mai multe măsuri pentru a asigura condiții de concurență echitabile.

De la publicarea Pachetului Mobilitate 1, în 2017, UNTRR a solicitat instituțiilor UE să introducă un mecanism european, similar costului de transport calculat de CNR în Franța (www.cnr.fr) pentru a garanta condiții de concurență egale. În transportul rutier european, costul total al transportului pentru clienți ar trebui să fie format din costul de referință + marja fiecărei companii de transport rutier, similar cu dobânda de referință plus marja băncii în cazul sistemului bancar.