RCA obligatoriu pentru trotinete și biciclete electrice: noua lege, aproape de adoptare
Extinderea RCA-ului la trotinete și biciclete electrice este una dintre cele mai discutate propuneri legislative din ultima perioadă. Inițiativa urmărește protejarea persoanelor implicate în accidente, dar generează nelămuriri privind modul practic de implementare și identificare a vehiculelor ce vor intra sub incidența legii.
Publicat de Cosmin Meca, 15 octombrie 2025, 08:42
Directiva europeană 2021/2118/CE impune statelor membre extinderea obligației de asigurare RCA și către vehicule care nu sunt înmatriculate, dar pot provoca accidente și pagube. România se aliniază acestei cerințe printr-un proiect de lege ce introduce RCA obligatoriu pentru trotinetele și bicicletele electrice. Scopul este ca victimele accidentelor cauzate de aceste mijloace de transport să poată fi despăgubite, indiferent de situația juridică a vehiculului.
Proiectul vine pe fondul creșterii numărului de accidente în care sunt implicate trotinetele electrice. Propunerea legislativă prevede că RCA va deveni obligatoriu pentru toate vehiculele electrice care depășesc o viteză constructivă de 25 km/h sau care au o masă mai mare de 25 kg și ating peste 14 km/h.
Limitele de despăgubire propuse sunt de peste șase milioane de lei pentru daune materiale și peste treizeci de milioane pentru vătămări corporale sau decese, în conformitate cu reglementările europene. Controlul existenței poliței RCA ar urma să se facă și electronic, fără oprirea vehiculului, iar excepțiile ar putea viza trotinetele scoase din uz, vehiculele folosite în scop sportiv și mijloacele pentru persoane cu dizabilități.
Legea prevede și alte reguli conexe, precum vârsta minimă de 16 ani pentru conducerea trotinetelor electrice, obligativitatea purtării căștii de protecție, utilizarea luminilor și a elementelor reflectorizante. Pentru trotinetele închiriate ar putea fi introdus un scurt test de legislație rutieră înainte de utilizare.
Cu toate acestea, implementarea ridică mai multe dificultăți. Nu este clar cum vor fi identificate trotinetele vizate de RCA – pe baza facturii, a seriei de fabricație sau a altui element unic. De asemenea, multe modele pot fi modificate pentru a depăși viteza limitată de producător, iar verificarea acestui aspect este complicată.
În cazul trotinetelor folosite prin aplicații de sharing, rămâne de stabilit cine va fi responsabil în caz de accident – compania care deține vehiculul sau utilizatorul. De asemenea, pentru aplicarea legii va fi necesară o bază de date națională care să permită legarea poliței RCA de fiecare vehicul.
În forma actuală, proiectul de modificare a Legii nr. 132/2017 a fost adoptat de Senat și urmează să fie dezbătut în Camera Deputaților. Până la publicarea oficială, obligația de a deține RCA pentru trotinete și biciclete electrice nu este încă în vigoare. În prezent, posesorii acestor vehicule pot opta doar pentru polițe de răspundere civilă voluntară sau asigurări de accidente.