Connect with us

National

România n-a mai construit un spital de la zero de peste 40 de ani. Cum riscăm să pierdem 150 de milioane de €

De mai bine de trei ani, Ministerul Sănătăţii nu a reuşit să…

Published

on

Riscăm să pierdem finanţarea europeană de peste 150 de milioane de euro pentru cele 3 spitale de la Cluj, Craiova şi Iaşi, care ar fi trebuit să fie deja în şantier.

De mai bine de trei ani, Ministerul Sănătăţii nu a reuşit să facă studiile de fezabilitate.

Acordul pentru spitalele din Iaşi, Cluj şi Craiova a fost semnat cu oficialii de la Comisia Europeană în iulie 2015. Într-un an ar fi trebuit să fie gata studiile de fezabilitate, pentru ca apoi să înceapă licitaţiile ca să primim o parte din bani.

Din nefericire, la acel moment nu a existat nici măcar un plan referitor la nevoile pacienţilor din fiecare regiune.

Din decembrie 2016, ministerul a primit şi ajutorul unui expert de la Banca Europeană pentru Investiţii. Deşi a trecut de atunci încă un an şi jumătate, documentaţia tot nu este gata.

De când s-a concretizat planul celor trei spitale regionale, în 2015, s-au adunat şi întârzierile. Fostul ministru al Sănătăţii, Florian Bodog, a promis că studiile de fezabilitate vor fi gata în martie, iar acum actualul ministru spune că vor fi gata abia la sfârşitul anului.

Acesta este termenul limită dat de oficialii de la Bruxelles pentru finalizarea studiilor. Dacă în final vom reuşi, cele trei spitale cu câte 1.000 de locuri ar trebui să fie gata până în 2023. În caz contrar pierdem banii europeni.

Angela Cristea, Șeful Reprezentanţei Comisiei Europene în România: “Vorbim de peste 150 de milioane de euro pentru 3 spitale regionale, cam 50 pentru fiecare spital. Aceasta este o parte din finanţare, cealaltă trebuie să vină de la bugetul naţional”.

Cristian Sas, preşedinte Colegiul Pacienţilor: “Este nevoie de nişte spitale care să preia cazurile sofisticate din ţară şi să le rezolve eficient”.

Istoria promisiunilor electorale care includ spitale regionale nu e de dată recentă. Prima dată au fost promise în 2006, însă proiectul a fost abandonat în 2009.

În 2011 Guvernul a anunţat din nou construirea lor, de această dată în parteneriat cu firme private.

sursa: stirileprotv.ro