️️ 🍂️️ 💝 ️️ 🌟
Connect with us

Fapt divers

Istoria zbuciumată a Portului Constanţa, pe care Regele Carol I îl vedea ”ca un izvor de bogăţie pentru ţara întreagă”

Published

on

La 27 septembrie 1909 a avut loc inaugurarea oficială a portului Constanţa, primele amenajări datează din anii 1857-1860; finalizarea lucrărilor a fost condusă de inginerul Anghel Saligny.

Istoria zbuciumată a Portului Constanţa este strâns legată de cea a oraşului cu acelaşi nume. Deşi prima atestare documentară a Constanţei este târzie (sec. II d.Hr.) – anticul Tomis se descoperă, prin mărturii arheologice, încă din sec. VI i.d. Hr. Oraşul – port a fost organizat iniţial ca un centru de schimb între comercianţii greci şi populaţiile băştinaşe.

Tomisul va adopta, cu timpul, toate caracteristicile evolutive ale unui polis grecesc. Influenţa greacă se menţine până în secolul I i.d.Hr., când teritoriul situat între Dunăre şi Marea Neagră intră sub stăpânire romană. Primii ani ai guvernării romane au fost consemnaţi de poetul Ovidius, exilat la Tomis.

Portul cunoaşte o viaţă economică prosperă în secolele următoare, iar oraşul preia numele împăratului Constantin. Schimburile comerciale se desfăşoară cu precădere în „Edificiul roman cu mozaic”, admirabila construcţie situată între faleza oraşului şi instalaţiile portuare.

În perioada bizantină, evoluţia portului Tomis va fi marcată de numeroasele invazii ale popoarelor migratoare.

Comerţul este în scădere, negustorii caută alte pieţe, dar portul nu este dat uitării, el fiind înregistrat, în continuare, în portulanele şi hărţile veneţiene sau genoveze. De altfel, portul şi alte construcţii aferente vor păstra multă vreme denumirea de „genovez”, în amintirea negustorilor şi navigatorilor proveniţi din acest oraş italian.

După o scurtă perioadă de stăpânire românească, teritoriul dobrogean este ocupat de armatele Imperiului Otoman. Cronicarii turci, călătorii europeni sau din Imperiu vor menţiona activitatea portului Kustendge, care va contribui la creşterea comerţului zonal.

În 1857, autorităţile turce concesionează construirea portului Constanţa şi a căii ferate Cernavodă-Constanţa companiei engleze „Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd.” Portul Constanţa beneficiază de amenajări şi dotări relativ moderne.

sursa: descopera.ro

Continue Reading

Fapt divers

Fascinanta călătorie în jurul lumii a lui Fernando Magellan a fost una dintre marile provocări ale omenirii

Fernando Magellan (în unele surse, Ferdinand Magellan) a rămas cunoscut în istorie ca fiind primul explorator european care condus o expediție în jurul lumii, primul care a descoperit o cale de acces din Atlantic către „Marea Sudului a lui Balboa” (Pacificul) prin periculoasa strâmtoare din Țara de Foc și primul care s-a încumetat să traverseze imensa și pustia întindere de apă a oceanului Pacific.

Published

on

Fernando Magellan (în unele surse, Ferdinand Magellan) a rămas cunoscut în istorie ca fiind primul explorator european care condus o expediție în jurul lumii, primul care a descoperit o cale de acces din Atlantic către „Marea Sudului a lui Balboa” (Pacificul) prin periculoasa strâmtoare din Țara de Foc și primul care s-a încumetat să traverseze imensa și pustia întindere de apă a oceanului Pacific.

La 28 noiembrie 1520, exploratorul portughez Ferdinand Magellan a trecut prin strâmtoarea de la sudul Americii de Sud, care-i poarta numele.

Exploratorul portughez Fernando Magellan (1480-1521) a pornit din Spania în anul 1519, cu o flotă de doar cinci corăbii, pentru a găsi un traseu maritim prin vest către Insulele Mirodeniilor. În decursul călătoriei sale, Magellan a trecut prin strâmtoarea care-i poartă azi numele devenind primul om care a înconjurat planeta pe mări şi oceane.

Pe data de 10 august 1519, Fernando Magellan a preluat comanda flotei de caravelle intitulată Armada De Mollucas. Magellan comanda nava Trinidad, find urmat de alte patru vase: San Antonio, Concepcion, Victoria şi Santiago. Expediţia s-a dovedit a fi peste măsură de lungă şi anevoioasă, doar Victoria întorcându-se trei ani mai tărziu, cu un echipaj de doar 18 oameni din cei 270 îmbarcaţi iniţial pe cele cinci corăbii.

Peste circa 5 săptămâni, flota ajugea în America de Sud. Trei corăbii au navigat spre sud în căutarea unei ipotetice strămtori, care să le permită trecerea în Oceanul Pacific. Flota a acostat în San Julian, unde echipajul s-a răsculat împotriva sa, în ziua de Paşti a anului 1529. Magelan a reuşit înăbuşirea revoltei, fiind obligat să-l execute pe unul dintre căpitanii adjuncţi. Între timp, navigatorul portughez a trimis nava Santiago înainte pentru a explora ruta maritimă aleasă. Doar că Santiago s-a scufundat în urma unei furtuni. Cinci luni mai târziu, când sezonul furtunilor părea să se fi domolit, Magellan şi corăbiile rămase au părăsit portul San Julian.

Pe data de 21 octombrie 1520 Fernando Magellan a traversat strâmtoarea care-i poartă şi astăzi numele. Trecerea prin strâmtoare s-a dovedit a fi periculoasă, mulţi marinari continuând să protesteze. Atunci, echipajul de pe San Antonio s-a răsculat şi s-a îndreptat înapoi spre Spania.

Magellan rămăsese doar cu trei corăbii. Căpitanul şi-a continuat drumul, astfel încât în luna noiembrie a aceluiaşi an, el şi oamenii săi erau primii europeni care vedeau Oceanul Pacific, pe care însăşi Magellan l-a botezat Pacifico, în amintirea apelor sale calme şi relativ liniştite comparativ cu periculosul Atlantic.

sursă: descopera.ro

Continue Reading

Fapt divers

De ce bărbații îmbătrânesc mai repede decât femeile?

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Petre Ispirescu – Nu a făcut niciun an de şcoală, a fost la închisoare şi până la 50 de ani nu a părăsit niciodată localitatea natală

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Un meteorit prăbușit în Marea Britanie dezvăluie originile apei de pe Pământ

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Răcelile NU se tratează cu antibiotice

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Evenimente

Țigările electronice produc leziuni pulmonare!

Fumătorii de țigări electronice și tutun încălzit au pe plămâni leziuni similare cu cele de la COVID

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Suntem 8 miliarde!

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

Fapt divers

Povestea omului care va trăi 1.000 de ani și a miliardarilor care se visează nemuritori

Published

on

(mai mult…)

Continue Reading

%d blogeri au apreciat: