Connect with us

Fapt divers

Ziua fara cumparaturi, protest fata de Black Friday!

Regulă e simplă – timp de 24 de ore nu trebuie să cumpărăm nimic, trebuie practic să ne detoxifiem de microbul shoppingului.

Published

on

BLACK FRIDAY, ziua când magazinele îşi reduc preţurile şi îi invită pe clienţi să cumpere şi lucruri care nu le trebuie, a primit o replică imediată prin campania Ziua Fără Cumpărături, lansată de cei care protestează faţă de consumerism.

BLACK FRIDAY 2015 are loc în lume pe 27 noiembrie, iar în România în data de 20 noiembrie, însă unele magazine vor alege să ofere reduceri şi în perioada 23 – 29 noiembrie.

Black-Friday-680x365În SUA, BLACK FRIDAY urmează Zilei Recunoştinţei şi deschide sezonul cumpărăturilor de Crăciun. Denumirea de Black Friday, folosită încă de la sfârşitul secolului XIX, a fost asociată mai târziu şi cu aglomeraţia creată de traficul rutier şi de trecători, în ziua care urma după Ziua Recunoştinţei, când magazinele foloseau grupuri de Moşi Crăciuni pentru reclamă şi pentru a atrage cumpărătorii.

A apărut astfel ideea unei zile anti Black Friday, Ziua Fără Cumpărături. Ea a fost lansată de artistul canadian Ted Dave în septembrie 1992, care prin diverse înscrisuri comice, adunări publice sau chiar forme de protest a încercat să atragă atenţia asupra consumului excesiv. Din 1997, campania Ziua Fără Cumpărături a început să fie promovată în SUA la concurenţă cu Vinerea Neagră, în aceeaşi zi, iar curând campania a fost lansată şi în Marea Britanie, Israel, Austria, Germania, Noua Zeelanda sau Japonia, iar în Europa, în Olanda, Franţa, Norvegia şi Suedia.  Acum, la campania împotriva consumului excesiv participă 65 de ţări.

consum_01128100

Tot ce cumpărăm are impact asupra mediului, iar Ziua Fără Cumpărături atrage atenţia asupra marilor discrepanţe în împărţirea bunăstării între naţiuni şi oameni, a consecinţelor etice şi asupra mediului ale consumerismului. Este şi un îndemn să ne schimbăm stilul de viaţă, şi nu doar pentru o zi, să consumăm mai puţin, să reciclăm mai mult şi să le cerem producătorilor şi vânzătorilor să protejeze mediul şi să fie mai corecţi.

twenty-percent