Ascultă Radio România Oltenia - Craiova Live

Recomandarea de a bea cel puțin doi litri de apă pe zi s-ar putea să dăuneze sănătății, spun cercetătorii

Recomandarea de a bea cel puțin doi litri de apă pe zi s-ar putea să dăuneze sănătății, spun cercetătorii

Publicat de Cosmin Meca, 28 noiembrie 2022, 09:45

Recomandarea de a bea cel puțin doi litri de apă pe zi este probabil să fie excesivă pentru majoritatea oamenilor, deoarece consumul excesiv de apă dăunează sănătății, spun cercetătorii.

Sugestia a devenit o recomandare acceptată și apare adesea în ghiduri de sănătate. Totuși un studiu recent, cel mai riguros studiu de până acum privind circuitul apei, dezvăluie că oamenii au o gamă largă de aporturi de apă. Mulți oameni au nevoie doar de aproximativ 1,5-1,8 litri pe zi, mai puțin decât cei doi litri recomandați de obicei, sugerează cercetările.

„Actuala recomandare nu este deloc susținută științific. Majoritatea oamenilor de știință nu sunt siguri de unde provine această recomandare”, a spus Yosuke Yamada, de la Institutul Național de Inovare Biomedicală, Sănătate și Nutriție din Japonia și unul dintre autorii lucrării.

O problemă este că estimările anterioare ale necesarului de apă au avut tendința de a ignora conținutul de apă al alimentelor, care poate contribui cu o proporție substanțială din aportul nostru total, subliniază The Guardian.

„Dacă mănânci doar pâine, bacon și ouă, nu vei obține multă apă din alimente, dar dacă mănânci carne, legume, pește, paste și orez, poți obține aproximativ 50% din necesarul de apă din alimente”, a spus Yamada.

Recomandarea de a consuma doi litri pe zi duce la consumul excesiv de apă

Studiul, publicat în revista Science, a evaluat consumul de apă a 5.604 persoane cu vârsta cuprinsă între opt zile și 96 de ani din 23 de țări. Cercetarea a implicat oameni care au băut un pahar cu apă în care o parte din atomii de hidrogen au fost înlocuiți cu deuteriu, un izotop stabil al hidrogenului care se găsește în mod natural în corpul uman și este inofensiv.

Rata de eliminare a excesului de deuteriu dezvăluie cât de repede este circulată apa în organism, iar studiul a constatat că măsura variază mult în funcție de vârsta, sexul, nivelul de activitate și mediul înconjurător al unei persoane.

Cei care trăiesc într-un climat cald și umed și la altitudini mari, precum și sportivii și femeile însărcinate și care alăptează au avut un circuit mai rapid, ceea ce înseamnă că trebuie să bea mai multă apă.

Cheltuielile energetice sunt cel mai mare factor în circuitul apei, cele mai mari valori fiind observate la bărbații cu vârste cuprinse între 20 și 35 de ani, cu o medie de 4,2 litri pe zi. Aceasta a scăzut odată cu vârsta, la o medie 2,5 litri pe zi pentru bărbații în vârstă de 90 de ani.

Femeile cu vârsta cuprinsă între 20 și 40 de ani au avut un circuit mediu de 3,3 litri, care a scăzut la 2,5 litri până la vârsta de 90 de ani. Sportivii circulă cu aproximativ un litru mai multă apă decât cei care nu sunt sportivi. Nou-născuții au circulat cea mai mare proporție, înlocuind aproximativ 28% din apa din corpul lor în fiecare zi.

Nu toți oamenii sunt la fel

„Acest studiu arată că sugestia comună conform căreia ar trebui să bem cu toții cel puțin doi litri de apă pe zi duce probabil la consumul excesiv de apă pentru majoritatea oamenilor în majoritatea situațiilor și o ‘politică unică pentru toți’ pentru aportul de apă nu este susținut de aceste date”, a spus profesorul John Speakman, coautor al studiului, de la Universitatea din Aberdeen, din Scoția.

„Cred că este o recomandare pe care mulți oameni pur și simplu o ignoră și urmează ceea ce le spune corpul lor”, a spus el.

Deși este puțin probabil ca consumul excesiv de apă să fie dăunător sănătății, apa potabilă curată nu se produce gratuit, subliniază autorii. „Există un cost pentru a bea mai mult decât avem nevoie, chiar dacă nu este un cost pentru sănătate”, a spus Speakman.

„Dacă 40 de milioane de adulți din Marea Britanie ar urma regulile și ar bea cu o jumătate de litru de apă curată mai mult decât au nevoie în fiecare zi, asta înseamnă 20 de milioane de litri de apă irosită în fiecare zi”, a avertizat el.

sursa: descopera.ro

Etichete:
CDC investighează un focar de Salmonella legat de ardei jalapeño
Sănătate & Life Style joi, 6 august 2026, 10:59

CDC investighează un focar de Salmonella legat de ardei jalapeño

CDC și FDA investighează un focar de Salmonella Javiana care ajunsese, la actualizarea din 5 august, la 345 de cazuri în 27 de state americane. 36...

CDC investighează un focar de Salmonella legat de ardei jalapeño
Copenhagen Fashion Week testează moda circulară cu haine realizate din stocuri rămase
Sănătate & Life Style miercuri, 5 august 2026, 10:43

Copenhagen Fashion Week testează moda circulară cu haine realizate din stocuri rămase

Ganni și proiectul de design Stem au prezentat la Copenhagen Fashion Week o colaborare care transformă materiale rămase din stocurile Ganni în...

Copenhagen Fashion Week testează moda circulară cu haine realizate din stocuri rămase
Adolescenții au nevoie, în general, de 8–10 ore de somn
Sănătate & Life Style miercuri, 5 august 2026, 10:42

Adolescenții au nevoie, în general, de 8–10 ore de somn

Un comentariu medical publicat în JAMA readuce în atenție deficitul de somn în rândul adolescenților. Recomandările organizațiilor...

Adolescenții au nevoie, în general, de 8–10 ore de somn
Canicula nu înseamnă doar disconfort: ce se întâmplă cu organismul la temperaturi extreme
Sănătate & Life Style miercuri, 5 august 2026, 10:41

Canicula nu înseamnă doar disconfort: ce se întâmplă cu organismul la temperaturi extreme

În contextul temperaturilor foarte ridicate din Oltenia și din mare parte a Europei, Organizația Mondială a Sănătății avertizează că...

Canicula nu înseamnă doar disconfort: ce se întâmplă cu organismul la temperaturi extreme
Sănătate & Life Style marți, 4 august 2026, 10:18

Postul intermitent poate ajuta unele persoane, dar momentul meselor nu este singurul factor important

Un studiu privind alimentația limitată la anumite intervale ale zilei sugerează că unele grupuri au menținut o scădere ponderală mai mare...

Postul intermitent poate ajuta unele persoane, dar momentul meselor nu este singurul factor important
Sănătate & Life Style marți, 4 august 2026, 10:17

O alimentație sănătoasă nu înseamnă un meniu universal

Organizația Mondială a Sănătății definește alimentația sănătoasă prin patru principii: adecvare, echilibru, moderație și diversitate....

O alimentație sănătoasă nu înseamnă un meniu universal
Sănătate & Life Style marți, 4 august 2026, 10:12

Ordinea nașterii este asociată cu unele diferențe de sănătate, dar nu stabilește destinul medical

Un studiu populațional amplu a analizat relația dintre ordinea nașterii și 569 de afecțiuni. Cercetătorii au folosit aproximativ 1,6 milioane...

Ordinea nașterii este asociată cu unele diferențe de sănătate, dar nu stabilește destinul medical