Connect with us

Evenimente

„Dacia” a împlinit 48 de ani!

Povestea primei mărci româneşti de automobile a început în 1966.

Published

on

Povestea primei mărci româneşti de automobile a început în anul 1966, odată cu întemeierea Uzinei de la Colibaşi.

În 1966 Guvernul României a lansat o licitaţie pentru producţia unor autoturisme cu capacitatea cilindreică cuprinsă între 1000 şi 1300 cmc, unde s-au prezentat mai multe mărci – Fiat, Renault, Alfa Romeo, Peugeot şi Austin. Din motive economice, a câştigat Renault şi anume Renault 8, adică viitoarea Dacia 1100.

Pentru fabricarea unui autoturism era, desigur, nevoie de o fabrică şi aceasta a fost construită, într-un an şi şase luni, la Piteşti, şi avea o capacitate de producţie de 55.000 de bucăţi pe an.

Nicolae Ceausescu in prima Dacie 1100Doi ani mai târziu, primul autoturism românesc ieşea pe porţile fabricii: clasica Dacie 1100, o copie fidelă a maşinii Renault 8. La volan se afla chiar conducătorul suprem al statului, Nicolae Ceauşescu.

 

 

Fabricarea Daciei 1100 a început pe 11 mai 1968 şi a fost produsă Dacia 1300 Breaktimp de trei ani, ultimii doi, în paralel cu alt model, Dacia 1300. Berlina cu tracţiune şi motor pe spate era asamblată la Piteşti, iar piesele erau furnizate de Renault. În realitate, Dacia 1100 era un Renault 8. Acesta era o berlină cu tracțiune și motor pe spate. Primul automobil ieșit pe poarta fabricii a fost făcut cadou Președintelui Republicii Socialiste România de atunci Nicolae Ceaușescu. Conform contractului, Renault furniza toate părțile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze.Viteză maximă: 138 km/h, motor de 46 cp.

Acest model s-a produs într-un număr mic şi doar trei ani, căci începând cu aceeaşi zi de 20 august a anului următor se începe producţia celebrei Dacia 1300. În momentul în care Ceauşescu a văzut prima maşină Dacia 1300 fabricată în România, a exclamat: „Prea luxoasă pentru idioţi!”.

Imediat, s-a renunţat la radio, oglinda laterală din dreapta şi la încălzirea scaunelor din spate. După ce şi „alte luxuri inutile“ au fost eliminate de către birocraţii zeloşi, Ceauşescu s-a declarat mulţumit de varianta finală: „Perfectă pentru idioţi!”.

 

În următorii trei ani au fost produse 37.546 de maşini, cu preţul de Dacia 1100S55.000 de lei. În aceeaşi perioadă, Uzina de Automobile a produs şi 100 de modele Dacia 1100S, jumătate destinate competiţiilor sportive şi 50 inspectoratelor judeţene de miliţie din ţară. Producerea automobilului consta în asamblarea şi vopsirea caroseriei aduse din Franţa, montarea pieselor franţuzeşti şi testarea lor la ieşire.

 

-1975 – Dacia Estafette (sau D6), prima furgoneta produsă vreodată Dacia Estafettede Automobile Dacia. Au fost realizate doar 842 de modele. Pentru că era asociată generaţiei hippy, în afara României, varianta românească a fost retrasă de pe piaţă la scurt timp de la lansare la ordinul Partidului Comunist Român, partid care nu dorea ca tinerii să adopte stilul hippy.

 

-1980 – Dacia 500 cunoscut si sub numele de Lăstun. Conceptul Dacia Lastuniniţial prevedea un autoturism economic pentru transportul urban cu o capacitate maximă de 2 + 2 persoane (2adulţi şi 2 copii), cu un consum mic de până la 3 litri/100km şi o viteză maximă de 70km/h. Primul motor avea 2 cilindri, 499 cc, 22,5 CP şi un consum de 3,3 l/100 km. Viteza maximă era de 106 km/h. Caroseria era de tip coach, cu 2 uşi, fabricată din răşini sintetice rezistente la coroziune. Lastunul a fost produs într-un numar mic iar din cauza calităţii slabe producţia acestuia a încetat după 1989.

 

Dacia MD87-1987 – Dacia MD87  este un prototip ce dispunea de un motor central şi ulterior faruri escamontabile.

 

 

 

Dacia Mini-1980 – Dacia Mini – este un prototip a unei maşini economice, realizată prin modificarea modelului Dacia 1310. Putea deveni hatchback, pick-up sau decapotabilă cu efort minim.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Surse: observatortv.ro/ digi24/ automobileromanesti.ro

ULTIMA ORĂ

boy running in the hallway boy running in the hallway
National9 ore ago

Vacanța de primăvară începe pentru aproximativ 3 milioane de elevi și preșcolari

Astăzi marchează începutul vacanței de primăvară pentru aproximativ 3 milioane de elevi și preșcolari din întreaga țară, care sărbătoresc acest...

Regional9 ore ago

Simpozion dedicat lui Matei Basarab la Ocnele Mari, Vâlcea

Ocnele Mari din județul Vâlcea se pregătesc să găzduiască un simpozion special dedicat Domnului Țării Românești, Matei Basarab, cu ocazia...

Regional9 ore ago

Dezinsecția aeriană va începe la Craiova în prima săptămână din mai

Autoritățile locale din Craiova au anunțat că dezinsecția aeriană a domeniului public al municipiului va începe la începutul săptămânii viitoare....

Regional10 ore ago

Șantierul pentru noul Spital Regional de Urgență de la Craiova a fost deschis astăzi

Astăzi, pe 26 aprilie, a fost inaugurat șantierul pentru construcția noului Spital Regional de Urgență de la Craiova, proiect ce...

boy sitting with brown bear plush toy on selective focus photo boy sitting with brown bear plush toy on selective focus photo
Regional10 ore ago

Anchetă în Gorj: Minor de 6 ani presupus vândut în Germania de către familie

Procurorii DIICOT fac anchetă în Gorj, unde se presupune că un minor în vârstă de 6 ani din comuna Dănciulești...

Regional10 ore ago

Peștișani: Lansarea TEEN ART MUSEUM: Un muzeu digital dedicat vieții și operelor lui Constantin Brâncuși

Astăzi, Asociația Be Teen în parteneriat cu Primăria și Consiliul Local Peștișani au lansat proiectul TEEN ART MUSEUM, o inițiativă...

Regional10 ore ago

Jandarmeria Gorj recrutează tineri pentru înscrierea în școlile militare de subofițeri

Jandarmeria Gorj oferă oportunități pentru tinerii dornici să urmeze o carieră în domeniul militar. În contextul concursului de admitere în...

LIKE US

ASCULTĂ PE TELEFON