National
Inspecţia Muncii: Angajatorii au obligaţia de a întocmi un plan de prevenire şi protecţie
Securitatea şi sănătatea în muncă reprezintă ansamblul activităţilor având ca scop asigurarea condiţiilor optime în desfăşurarea procesului de muncă, apărarea sănătăţii, integrităţii corporale şi a vieţii angajaţilor şi a altor persoane implicate în procesul de muncă.
În vederea prevenirii accidentelor de muncă, a bolilor profesionale sau a îmbolnăvirilor în toate aspectele legate de muncă, angajatorii au obligaţia de a întocmi un plan de prevenire şi protecţie compus din măsuri tehnice, igienico-sanitare şi organizatorice, bazat pe evaluarea riscurilor precum şi de a asigura echipamentele individuale de protecţie care să îndeplinească cerinţele de securitate şi sănătate în muncă specifice locului de muncă.
Inspecţia Muncii atenţionează atât angajatorii cât şi angajaţii/lucrătorii că au obligaţia să ia toate măsurile care se impun pentru prevenirea infectării angajaţilor/lucrătorilor cu virusul COVID – 19.
Angajatorii au obligaţia de a prelucra angajaţii/lucrătorii asupra principalelor măsuri necesar a fi întreprinse:
-spălarea mâinilor cât mai des posibil cu apă şi săpun sau dezinfectarea cu un dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool;
-utilizarea măştilor de protecţie de către persoanele bolnave;
-evitarea contactului cu persoane care sunt suspecte de infecţii respiratorii acute;
-evitarea atingerii nasului, ochilor sau gurii cu mâinile nedezinfectate;
-acoperirea gurii, nasului în caz de tuse sau strănut;
-dezinfectarea periodică a suprafeţelor de contact cu soluţii pe bază de clor sau alcool;
Totodată, angajatorii trebuie să aibă în vedere dispoziţiile legale conform cărora, măsurile privind securitatea, sănătatea şi igiena în muncă nu comportă, în nici o situaţie, obligaţii financiare pentru angajaţi/lucrători.
În scopul prevenirii îmbolnăvirilor şi recuperării capacităţii de muncă, asiguraţii pot beneficia de concediu şi indemnizaţie pentru carantină, conform reglementărilor cuprinse în O.U.G. nr. 158/2005, privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi în Normele de aplicare a prevederilor acesteia, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii şi al preşedintelui CNAS nr. 15/1311/2018, cu modificările şi completările ulterioare.
Inspecţia Muncii va verifica în continuare, cu responsabilitate, modul în care angajatorii respectă prevederile legale în vigoare, în domeniile de competenţă.