Connect with us

Fapt divers

A fost creat primul film in realitatea virtuala

Acest lucru ar putea transforma radical lumea cinematografului

Published

on

Echipa regizorului Ramiro Lopez Dau, alcătuită majoritar din tineri și având experiență în cadrul studiourilor Pixar, a avut – săptămîna aceasta – o avanpremieră în cerc restrâns cu noul ei film, Henry. Acesta nu seamănă cu niciunul din celelalte filme: este vorba de un scurtmetraj realizat în și pentru vizionarea cu casca de realitate virtuală (de la Story Studio, marca originală a Oculus, deținută de către Facebook).

Cinematograful virtual-reality permite spectatorului să aibă o legătură mult mai strânsă cu personajul; emoția vine mult mai ușor când stai alături de ariciul Henry decât atunci când îl vezi departe, pe un ecran..

Protagonistul lui Henry este, într- adevăr, un mic arici, iar povestea e naivă, însă pariul filmului e realitatea virtuală. La ora actuală, realitatea virtuală a evitat narațiunea tradițională – proprie filmelor, fiind mai mult un instrument de marketing, obiect de senzație sau joc video. În schimb, Henry are o poveste clară cu început, mijloc, și încheiere, doar că plasată în realitatea virtuală.Oculus, până la ora actuală, era cunoscută drept o firmă de echipamente electronice, din 2016 urmând să producă una din primele căști integrate dedicate realității virtuale, produsul CV1. În același timp, Oculus încearcă să aibă un rol de pionierat în producțiile de cinema VR (virtual reality), iar acest film este primul și marele pas.

Odată ce și-a pus perechea de ochelari realitate virtuală, spectatorul – în loc să privească un ecran – este în mijlocul acțiunii și poate roti capul și privi în toate direcțiile, ca în realitate. Acest lucru ar putea transforma radical lumea cinematografului. Să fie semnul că un rămas-bun spus cinematografului tradițional se conturează la orizont?

Ceea ce face interesantă realitatea virtuală e dezagreabil în cinematograful clasic

Producătorul Story Studio a observat o problemă la filmele create în VR: „Multe comedii, inclusiv în animații, se bazează pe lucruri neplăcute. Atunci când asemenea lucruri se petrec într-un film tradițional, poate deveni amuzant, pentru că le vedem la distanță. În realitatea virtuală însă, poate fi super trist”. De aceea Henry a fost conceput ca un film care să creeze optimism.

Cinematograful virtual-reality pare, deci, să ofere atât provocări cât și oportunități. Cel mai important, permite spectatorului să aibă o legătură mult mai strânsă cu personajul; emoția vine mult mai ușor când stai alături de ariciul Henry decât atunci când îl vezi departe, pe un ecran.

Un alt aspect ar fi interacțiunea cu filmul: odată ce privești lung ceva (aici, e vorba de o buburuză), aceasta te privește la rândul ei. Un alt lucru important este ritmul filmului: filmele actuale au un ritm alert, inclusiv animațiile. Însă, în realitatea virtuală, un asemenea ritm ar supraîncărca privitorul cu informație.

„Ceea ce este normal în filmul clasic pare aici prea rapid, ceea ce pare plicticos în filmul clasic este aici potrivit”, spune Lopez Dau, fost animator pentru Cars 2 și Monsters University, mergând chiar mai departe: „În realitatea virtuală, am descoperit că nu ne trebuie un personaj pentru a o face interesantă”.