Connect with us

Evenimente

16 ani de la moartea lui Ion Ratiu sau „Domnul Papion”, cum l-au poreclit romanii

In 1989, Ion Raţiu şi-a văzut visul cu ochii: românii au devenit liberi.

Published

on

Ion Rațiu s-a născut pe 6 iunie 1917 la Turda. La 21 de ani a obținut licenţa în Drept la Cluj. A făcut Şcoala de ofiţeri de rezervă la Craiova, unde a ieşit şef de promoţie şi de unde a fost trimis la regimentul 31 Artilerie din Cluj, la Săcășeni. În ianuarie 1940 se întâlneşte cu unchiul său, V.V. Tilea, ministru plenipotenţiar la Londra. “M-a sfătuit să încerc transferarea mea în Ministerul de Externe. Am făcut cererea şi am fost numit cancelar diurnist la Legaţia Română din Londra”. La 13 aprilie 1940 ajungea în Londra. În septembrie, acelaşi an, în România se instaurează regimul legionar. Atunci Raţiu îşi dă demisia şi merge la Ministerul Englez de Externe pentru a cere azil politic. La doar două luni după obţinerea azilului politic, a primit o bursă la Cambridge, unde a studiat timp de trei ani, luându-şi diplomă de Master în Ştiinţe Economice.

Ion-Ratiu1

S-a angajat la firma “Pall Mall Deposit and Forwarding Co.” pentru un salariu de 6 lire şi 10 şilingi pe săptămâna. Compania se ocupa de transporturi terestre, navale şi aeriene. În scurt timp i-a venit o idee pentru dezvoltarea firmei. A pus-o pe hârtie şi a înaintat-o patronilor săi. I s-a încredinţat o companie subsidiară pe moarte pentru a-şi pune planul în aplicare. Rezultatul? Compania subsidiară a progresat. Atunci i-a cerut patronului o jumătate din patrimoniul acesteia. Patronul a tărăgănat răspunsul timp de un an. Ca urmare, Ion Raţiu a părăsit firma şi a deschis o afacere proprie. A închiriat două camere într-un imobil din buricul târgului, pe Regent Street, în apropiere de Piccadilly Circus. În octombrie 1957 a înfiinţat “J.R. Shipping Co.”. A trebuit să împrumute de la banca 5.000 de lire. Firma s-a specializat de la bun început pe transportul de mărfuri în vrac, pe sistemul din uşa în uşa. “Am înţeles că pot scoate beneficii ceva mai mari decât era uzual pe atunci dacă voi putea efectua eu întreaga livrare, eliminând alte cheltuieli pe care trebuia să le plătească clientul hamalilor, agenţilor, cărăuşilor şi altora de acest gen. Am fost un fel de iniţiator a ceea ce se numeşte “door-to-door transportation”.

Patru ani după înfiinţare, firma lui Ion Raţiu a devenit partenera pentru Marea Britanie a “Norge Line”. Avea comenzi şi în Statele Unite. În 1963, afacerile au prosperat şi Ion Raţiu înfiinţează “Regent Line”, firmă de transport maritim. Au început transporturile între Hamburg – Bremen – Rotterdam – Anvers – Liverpool şi Wilmington, Charleston, Savannah, pe coasta de est a SUA. Aşa a putut Ion Raţiu în 1972 să cumpere întregul imobil din Regent Street. Acest bloc avea pe diagonală tricolorul românesc şi în mijloc litera R: de la Regent – Raţiu – România. Pentru că în decembrie 1973 a crescut preţul ţiţeiului de patru ori, Ion Raţiu s-a retras din transportul maritim. S-a orientat apoi către ceva nou: construcţii, finanţe. “Aş fi putut încerca o carieră academică. De asemenea, gazetăria m-a tentat. Dar nu m-au mulţumit nici una, nici cealaltă. De aceea am intrat în afaceri”. Ca om de afaceri a activat din 1951 până în 1975, după acest an dedicându-se “virusului” său: lupta pentru libertate şi democraţie în România. În 1971, Ion Raţiu a înfiinţat “Regent House Properties Limited”, care şi la ora actuală desfăşoară activităţi în domeniul imobiliar în ţări precum Regatul Unit, SUA, Franţa şi România. De altfel, din 1990, Nicolae Raţiu se ocupă de toate afacerile tatălui său.

Ion-Ratiu-in-memoriam-2010-540x438

Abia în 1989, Ion Raţiu şi-a văzut visul cu ochii: românii au devenit liberi. A revenit acasă, după jumătate de secol de exil. A intrat în politică. Cu banii câştigaţi în Londra şi-a susţinut activitatea politică. În mai 1991, Ion Raţiu a candidat la Preşedinţie. Mulţi români l-au acuzat că a venit în România după ce pericolul a fost înlăturat, că nu a suferit în ţară sub jugul comunismului, că nu a mâncat salam cu soia. Foarte mulţi au avut un cui împotriva lui pentru că vorbea o română cu un puternic accent englezesc, dar şi pentru aerul său britanic. Românii l-au poreclit “Domnul Papion”. La scurt timp după revenire, Ion Raţiu şi-a deschis un ziar şi o tipografie: “Nu mi s-a dat licenţă să înfiinţez un post de televiziune independent. Nu mi s-a permis să pun în funcţiune tipografia modernă, care era gata să lucreze încă de la data de 19 aprilie 1990, deci cu 31 de zile înainte de alegeri. A trebuit să înlătur obstacole incredibile ca să public ziarul Cotidianul, ceea ce am reuşit abia la 10 mai 1991″. Cu toate că nu a câştigat alegerile, Raţiu a fost senator de Turda şi s-a stabilit împreună cu soţia la Bucureşti. Ion Raţiu a murit la 17 ianuarie 2000, răpus de cancer la esofag. A fost înmormântat în Turda natală, aşa cum şi-a dorit.

sursa: istorie-pe-scurt.ro

ULTIMA ORĂ

a woman in green long sleeves picking tomatoes a woman in green long sleeves picking tomatoes
National9 ore ago

Secretele cultivării roșiilor: Sfaturi de la un fermier experimentat (INTERVIU)

Atunci când vine vorba de cultivarea roșiilor sau, mai important, de obținerea unei recolte de roșii uimitoare, câteva sfaturi și...

National9 ore ago

Organizațiile de mediu solicită Guvernului României să sprijine retragerea din Tratatul Carta Energiei (INTERVIU)

Mai multe organizații de mediu și think tank-uri solicită Guvernului României să susțină retragerea din Tratatul Carta Energiei, după ce Comisia...

soldier wearing brown helmet holding assault rifle during daytime soldier wearing brown helmet holding assault rifle during daytime
International9 ore ago

Statele Unite suspendă livrarea de bombe către Israel

Statele Unite au suspendat livrarea unui transport de bombe de putere în Israel, după ce guvernul israelian nu a răspuns...

red smoke illustration red smoke illustration
International9 ore ago

Flacăra Olimpică ajunge la Marsilia, deschizând un tur inedit înaintea Jocurilor Olimpice de la Paris

Flacăra olimpică a ajuns în largul portului Marsilia, unde va fi debarcată diseară, la începutul unui tur al Franței inedit,...

National9 ore ago

Autostrada A7 ar putea reduce pericolele de pe Drumul Național 2 – E 85

Drumul Național 2 – E 85 se numără printre cele mai periculoase șosele din țară, fiind martor la zeci de...

National9 ore ago

Polițiștii locali au protestat la Guvern pentru recunoașterea condițiilor grele de muncă

Câteva zeci de poliţişti locali din România au protestat la Guvern, în Piaţa Victoriei, solicitând recunoaşterea condiţiilor grele de muncă,...

boy looking on a tidied desk boy looking on a tidied desk
National9 ore ago

Reîntoarcerea la școală pentru aproximativ trei milioane de elevi și preșcolari

Aproximativ trei milione de elevi şi preşcolari au revenit, astăzi, în sălile de curs, după vacanţa de primăvară şi sărbătorile...

LIKE US

ASCULTĂ PE TELEFON